לאומית שירותי בריאות הטמיעה טכנולוגיית GenAI

הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI) כבר מחוללת מהפכה במערכות הבריאות בארץ ובעולם: משיפור תהליכי אבחון, דרך ניהול חוויית המטופל ועד לבקרת תהליכים תפעוליים מורכבים.

לאומית שירותי בריאות, בשיתוף זרוע הדאטה והאנליטיקה של מטריקס, מטריקס DnA, היא בין הגופים הראשונים בישראל שמיישמים בינה מלאכותית יוצרת בתהליכי בקרה על מסמכים רפואיים המגיעים מבתי החולים – תהליך שבוצע עד לאחרונה באופן ידני על ידי רופאים וצוותים רפואיים. התשתית שהוקמה תאפשר מגוון רחב של יישומים נוספים, שישפרו דרמטית את השירות למבוטחי הקופה.

כיום, כאשר מטופל עובר הליך בבית החולים, הוא מגיע מצויד במסמכים כמו טופס 17, שמאושר מראש או בדיעבד על ידי קופת החולים. ברגע שהעביר את הטופס לבית החולים, מבחינתו נושא התשלום נסגר. אך עבור הקופה, שנושאת באחריות קבועה לדאוג למבוטחיה ולוודא ניצול יעיל של כספי הציבור– העבודה רק מתחילה. ללא ממשק מסודר מול בתי החולים, צוותי בקרה, הכוללים רופאים ומתמחים, נדרשים לעבור על כל מערך מסמכים שמוגש, להשוות בין המידע הרפואי שהעביר בית החולים לבין דרישת התשלום שהעביר בית החולים, ולוודא התאמה מלאה בין דרישת התשלום לבין התהליכים שבוצעו בפועל. וזה גוזל משאבים רבים: זמן יקר של רופאים, שחיקה גבוהה של צוות רפואי, ואף קיים סיכון מובנה לטעויות אנוש שעלולות להוביל לאובדן כספים משמעותי.

הפתרון: בינה מלאכותית יוצרת

הפתרון שהטמיעה לאומית מאפשר חילוץ והשוואת מידע בין מסמכים רפואיים באופן אוטומטי ומדויק. הפתרון יודע לזהות חיובים תקינים שאינם דורשים בקרה ידנית, וכך חוסך זמן ומשאבים, הוא מזהה חיובים חריגים או לא תקינים ומספק הסבר ברור ומנומק, מה שמאפשר טיפול מהיר בטעויות וזירוז תהליך הערעור במידת הצורך. מעבר לכך, המערכת מזהה פוטנציאל לערעור גם במסמכים שלא נבדקו ידנית, וכך מצליחה לאתר כספים שאחרת היו נופלים בין הכיסאות.  

הושם דגש מיוחד על נושא האמינות, כי היה צורך לוודא שהמערכת לא רק מזהה פערים, אלא גם מסבירה את הממצאים בשפה רפואית מקצועית

אחד האתגרים המרכזיים של הפרויקט היה הצורך לשלב בין מערכות מיושנות לבין טכנולוגיה חדשנית. לדוגמה, לקחת מידע ממערכות ישנות, ולעבד אותו כך שיהיה מובן ומדויק עבור מודל ה-LLM. נוסף על כך, הושם דגש מיוחד על נושא האמינות, כי היה צורך לוודא שהמערכת לא רק מזהה פערים, אלא גם מסבירה את הממצאים בשפה רפואית מקצועית, ולכן שולבו כמה מודלים: אחד שמתמקד בהשוואה ובקרה, אחר שמתמקד ביכולת לנמק באופן ברור ועוד.

הממשק האוטומטי שנבנה בין בתי החולים לבין קופת חולים לאומית מהווה תשתית טכנולוגית שיכולה לשמש בסיס לשורה של שירותים חדשים. מהלך זה עשוי בעתיד לשפר משמעותית את חוויית המטופלים – למשל, באמצעות שקיפות מלאה של תהליכים וחיובים.

ציטוטים

רקפת יעקובי, סמנכ"לית מערכות מידע בלאומית שירותי בריאות: "אנחנו גאים להיות בחזית הטכנולוגית של מערכת הבריאות בישראל. טכנולוגיית הבינה המלאכותית היוצרת מאפשרת לנו כיום לעשות הרבה יותר למען ייעול ושיפור פעילות מערכות הבריאות. הטמעת מערכת הבקרה האוטומטית על מסמכים רפואיים, שפותחה בשיתוף פעולה הדוק עם מטריקס DnA, מאפשרת לנו לנתב כוח אדם רפואי למשימות איכותיות ולשפר משמעותית את היעילות התפעולית. בעקבות הפרויקט, אנו צפויים לחסוך בהיקף של מיליוני שקלים בשנה. החיסכון הזה מאפשר לנו להקצות משאבים נוספים לרווחת מבוטחי הקופה ולטובת תחומים נוספים".

אסף טימור, מנכ"ל מטריקס DnA: "אנו שמחים לקחת חלק בפרויקט משמעותי, שמוביל לייעול תהליכים, לחיסכון במשאבים ולהפחתת עומס אדיר על הצוותים הרפואיים. עבדנו בשיתוף פעולה צמוד עם צוות לאומית  כדי להבין לעומק את צרכי הבקרה המורכבים, וביחד בנינו פתרון גמיש ומדויק שיודע לחלץ נתונים ממסמכים רפואיים מורכבים, לבצע השוואות ולהפיק נימוקים בשפה רפואית מקצועית. שיתוף הפעולה עם קופת חולים לאומית היווה עבורנו הזדמנות להראות כיצד טכנולוגיית בינה מלאכותית יוצרת יכולה לפתור בעיות אמיתיות, ולייצר ערך משמעותי במערכת הבריאות".

.

קרדיט צילום תמונה ראשית (רקפת יעקובי): מתן טמרקין

.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *